称号 |
鉄の侯爵Lord in Iron |
権能 |
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ゴルム(GOR-umと発音する)[1]は、他の活動の何よりもまず、戦の神である。もし戦われるべき争いがもうないということが一時でもあれば、彼は錆び付いて無に帰してしまうだろう、と言われる。“鉄の侯爵the Lord in Iron”として知られる彼の信徒は、鍛え出されたあらゆる戦争用の鉄製武器に彼が宿っていると信じる。[2]
ゴラリオンの最初期には、ゴルムの存在は知られていなかった。彼の聖職者は、彼は戦いそのものから形作られた、すなわち、かつて塵が積もった戦場にただ1つ立っていた一着の鉄製鎧が彼だったのだ、と主張する。一般に彼の起源は、“暗黒の時代the Age of Darkness”の間にオークの人口増加が表面化したことに伴って、オークと人間の間で争いが起こったことに由来すると考えられている。ゴルムは戦争の武勇や戦場の栄光が神として具現化したものと考えられており、もしかの神格を生み出した争いが永遠に途絶えることがあればそれが存在しないために消滅するだろう、と信じられている。[2][3]
ゴルムが戦い以外の問題に関心を持つことはほとんどなく、この態度は他の諸神格との関係を含むところにまで及ぶ。彼は外交や政治の諸問題に大した価値を見出さず、彼の同輩の神々のやることはつまらないことこの上ないと考えている。“鉄の侯爵The Lord in Iron”はせっかちで衝動的だと考えられている。彼は――必要なら力でもって――欲しい物を取り、彼の意志への直接的な反抗には暴力で答える。[2]
ゴルムの最も保守的な教派の1つに“拳の神国the Theocracy of the Fist”があり、火山島から成る小さな群島を支配している。かの神は、けれども、世界の至るところで傭兵やバーバリアンに信仰されている。[4]“鉄の侯爵The Lord in Iron”は一般にハーフオークに信仰される。ハーフオーク達は、彼は彼らの一員で、彼の鉄の入れ物は彼の本性を扱いきれない人間の信奉者から本性を包み隠すための努力が成功した結果だ、と信じている。この信条は、オークの将軍から転じて改宗者となったネルクNaellk――彼は戦闘においてかの神の偶像の中にいる自分を見たのである――の教えのおかげで広まり続けている。[5]また彼はしばしばケーリドKellid(訳注:北方に住む蛮族)に信仰されているが、彼らは「“鉄の侯爵the Lord in Iron”は自分達の種族の一員だ」と主張するオークを異端と見なしており、この主張が現れて以来この両種族集団の間で戦争が増加し続けている。[6]
[1] Erik Mona et al.(2008). Campaign Setting, p. 246. Paizo Publishing, LLC. ISBN 978-1-60125-112-1
[2] Erik Mona et al.(2008). Campaign Setting, p. 163. Paizo Publishing, LLC. ISBN 978-1-60125-112-1
[3] Sean K Reynolds.(2008). Gods and Magic, p. 3. Paizo Publishing, LLC. ISBN 978-1-60125-139-8
[4] James Jacobs.(January 6, 2008). More Info on Deities?, Paizo Blog.
[5] Erik Mona et al.(2008). Campaign Setting, p. 15. Paizo Publishing, LLC. ISBN 978-1-60125-112-1
[6] Erik Mona et al.(2008). Campaign Setting, p. 27. Paizo Publishing, LLC. ISBN 978-1-60125-112-1
(原文)
Gorum
Titles Lord in Iron
Alignment Chaotic neutral
Portfolio Strength, Battle, Weapons
Worshipers half-orcs, barbarians
Cleric Alignments 混沌にして善, 真なる中立, 混沌にして中立, 混沌にして悪
Domains Chaos, Destruction, Glory, Strength, War
Favored Weapon Greatsword
Gorum(pronounced GOR-um)[1] is a god of battle above all other pursuits; it is said that if there is ever a time with no more conflicts to be fought, he would rust away into nothingness. Known as the Lord in Iron, his faithful believe he is present in every iron weapon of war that is forged.[2]
◎History
Gorum's presence was unknown in the earliest days of Golarion. His clergy claim he was formed from battle itself, a suit of iron armor standing alone on the battlefield once the dust had settled; his genesis is generally considered to have resulted from conflicts that erupted between orcs and humans following the former race's surge to the surface during the Age of Darkness. Gorum is considered the divine embodiment of martial prowess, of glory on the battlefield, and it is believed that should conflicts like those that birthed the deity ever cease he will perish as a result of their absence.[2][3]
◎Relationships
Gorum concerns himself with few matters outside of battle, and this attitude extends to include his relations with other deities. He sees little value in matters of diplomacy and politics, considering the pursuits of his divine peers as frivolous a best. The Lord in Iron is considered brash and impulsive; he takes what he wants, by force if necessary, and answers any direct opposition to his will with violence.[2]
◎Church of Gorum
○Worshipers and Clergy
One of Gorum's most hardcore sects is the Theocracy of the Fist, which controls a small archipelago of volcanic islands. The god is worshiped by mercenaries and barbarians all across the world, though.[4] The Lord in Iron is commonly worshiped by Half-orcs, who believe that he is one of them and that his encasement in iron is the deity's successful effort to hide his true nature from human worshipers who would be unable to handle his true nature. This belief continues to spread thanks to the teachings of the orcish warlord-turned-proselytizer named Naellk who had a vision of himself in an idol of the deity in battle.[5] He is also frequently worshiped by Kellids, who find the orc claims that the Lord in Iron is one of their kind heresy, and wars between the two racial groups have increased since this claim emerged.[6]
◎References
[1] Erik Mona et al.(2008). Campaign Setting, p. 246. Paizo Publishing, LLC. ISBN 978-1-60125-112-1
[2] Erik Mona et al.(2008). Campaign Setting, p. 163. Paizo Publishing, LLC. ISBN 978-1-60125-112-1
[3] Sean K Reynolds.(2008). Gods and Magic, p. 3. Paizo Publishing, LLC. ISBN 978-1-60125-139-8
[4] James Jacobs.(January 6, 2008). More Info on Deities?, Paizo Blog.
[5] Erik Mona et al.(2008). Campaign Setting, p. 15. Paizo Publishing, LLC. ISBN 978-1-60125-112-1
[6] Erik Mona et al.(2008). Campaign Setting, p. 27. Paizo Publishing, LLC. ISBN 978-1-60125-112-1